“Det roligaste med mitt jobb – att kunna påverka kundernas tillvaro”

Kommunikationsavdelningen knackar på hos Helena Wallfelt, regionansvarig hos VH assistans i Stockholm och möter en glad person som trivs med sina arbetsuppgifter. Helena upplever att hennes arbete är mycket meningsfullt eftersom hon kan se en direkt effekt på kundernas livskvalitet.

Helenas yrkesroll på VH assistans innebär att hon samordnar och ansvarar för att verkställa kundernas personliga assistans. Hon ser till att kunderna får en så bra assistans som möjligt. Helena rekryterar även nya assistenter, har personalansvar samt ansvarar för utbildning och introduktion av assistenterna.

– Jag är utbildad socionom och har arbetat på VH assistans i 3,5 år. Mina arbetsdagar är omväxlande och jag reser en del i tjänsten. Förra veckan besökte jag den lilla orten Morgongåva i Heby kommun som ligger i Uppsala län. Där anordnade jag en lunch för tio assistenter från olika kundgrupper i närliggande områden. Jag vill att assistenterna ska få träffas i ett informellt och socialt sammanhang och känna en gemenskap med varandra, säger Helena.

Hur ser du på den pågående debatten om nedskärningar i assistansersättningen?

– Jag upplever det som mycket negativt. Det är ett hot mot hela assistansreformen och vad den står för. Redan nu så beviljar Försäkringskassan färre antal timmar för personlig assistans. Dessutom försvårar Försäkringskassan för assistansföretagen, genom att från och med i höst tillämpa efterskottsbetalning. Helena är upprörd och tycker även att det är skrämmande att politiker jämför och ställer olika utsatta grupper mot varandra.

Vad ser du som de största fördelarna med LSS – Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade?

– Fördelarna med personlig assistans är många. Att själv få välja vem, när och på vilket sätt en person med funktionsnedsättning kan få stöd är mycket viktigt för dem som behöver assistans. Att kunderna får chans att leva ett friare liv och ett liv som de själva vill leva är fantastiskt, menar Helena.

Tack för intervjun!

Lise Henningsson/Kommunikatör