Babblarna, möten och diskriminering

Hej alla!
Idag har jag varit på kontoret, möte med Agnetha, vår VD på VH assistans. Vi har bland annat planerat min resa till Stockholm, jag åker imorn för att medverka i ett tv-program på torsdag.
Vi har bokat en rullstolsplats på tåget. Det många inte vet är att det är skillnad på handikappsplats och rullstolsplats. Det är svårt att veta om man inte åkt med det innan. En rullstolsplats innebär att man kan sitta kvar i sin egen rullstol under hela resan. På en handikapplats sitter bredvid sin rullstol och har kanske lite närmare till dörren osv

foto: Evelina Rönnbäck
foto: Evelina Rönnbäck

På lunchen har jag sålde jag min micro, jag har inte använt den så mycket och vi har helt enkelt växt ifrån varandra. Så jag tänkte att den skulle göra mer nytta i ett nytt hushåll. Men insåg ganska snabbt att det kanske var ett misstag… för sen så köpte jag ju mat som behövde värmas i micron på lunchen. Det tog helt eneklt lite för lång tid att värma maten så jag fick inte så mycket mat i mig innan nästa möte. Det är tur att man har lite underhudsfett så man klarar sig 😉

12814711_10208674570249486_713285671049929289_n

William har fått en pipmugg från Babblarna, så idag har han druckit Babblarnasaft ur den (vanlig jordgubbssaft fast ur den muggen). För de som inte vet ad Babblarna är, så är det från början dockor som användes inom särskolan. Sedan lades det upp en video på youtube som gjorde total succé. Så idag vet ALLA småbarnsföräldrar vad Babblarna är. De har även en låt som någon har mixat ihop så den går på repeat sex gånger i rad, helt perfekt. Då slipper man sätta på den om och om igen 😀
Från och med idag säljer vi även Babblarnas leksaker!

William är förtjust i Babblarna.
William är förtjust i Babblarna.

 

pressbild
pressbild

Slutligen vill jag kommentera detta som hände i helgen:

Det handlar om killarna Johan och Kevin som båda sitter i rullstol. De kommer till en krog och vill ta en öl, men blir nekade plats att sitta. Ägaren säger att alla bord är reserverade och att baren är abonnerad. Enligt bartendern var inte ens baren inte abonnerad. Ägaren ska heller inte ha tilltalat Johan eller Kevin utan ha vänt sig till deras assistenter. Till SVT säger ägaren att Kevin och Johans rullstolar skulle ha varit i vägen och blockerat en nödutgång. Han menar på att det var för de övriga gästernas säkerhet.
Det är skrämmande att läsa, för ca. 20 år sedan ar jag med om precis samma sak.

Jag var med min kusin Sophie Hedenmark i Marstrand och skulle gå ut och äta middag tillsammans med några killar. Vi kom dit först jag och Sophie, killarna vi skulle träffa kom ungefär 15 minuter senare
När vi kommer dit så säger vakten att det är fullt. Då berättar jag att vi har bokat bord på restaurangen. Då säger han att vi måste vänta, att han ska hämta ägaren och vaktchefen till restaurangen. När ägaren kommer ut talar han om att om man satt i rullstol så var man inte välkommen på restaurangen, han påpekade även att det var fullt. Han sa att de inte ville ha några rullstolar på restaurangen.

Han nämnde också att det var för de andra gästernas säkerhet, man ville inte ha personer med ett funktionshinder på krogen. Jag styr min rullstol med joystick, har gjort det hur länge som helst. Det var ju inte precis som att jag skulle inte meja ner människor med min rullstol.

Vi fick helt enkelt vända hem. När vi väl är hemma ringer killarna som vi skulle träffa. Vi berättar vad som har hänt. Killarna har blivit insläppta och sitter vid bordet. De berättar att det är långt ifrån fullt och att de släppt in flera gäster.
Det visar sig att det än idag, 20 år senare finns samma problematik. Vi borde ha kommit längre på 20 år, det är verkligen beklagligt. Det finns ingen som vet hur morgondagen ser ut, vem som helst kan hamna i rullstol.

Ha det bra!
/Veronica