Vad är kvalitet i assistans?

Hej på er, hoppas er sommar varit kalasbra!
Jag är åter i tjänst igen och jag har funderat lite kring vad kvalité inom personlig assistans är.
Hur definieras kvalitet i personlig assistans idag? Vem definierar kvalitet i personlig assistans? Hur ser förutsättningarna för kvalitetsutvecklingsarbete ut?
Det som är livskvalitet för den ene skulle en annan inte stå ut med. Att definiera vad kvalitet är innebär samtidigt att bortdefiniera annat och utesluta vad som kan vara kvalitet för andra.

Detta är inte lätta frågor att besvara, men som tur är så var det var några av de frågor som diskuterades på KFO:s seminarium den 2 juni.
Bland deltagarna på semniariet fanns en tydlig samsyn på vad kvalitet i personlig assistans handlar om. Sofie Karlsson, som representerade Ifa, sammanfattade.
– Det är viktigt att inte blanda ihop livskvalitet med god kvalitet på assistansen. Personlig assistans går inte ut på att assistansanvändaren lever ett ”exemplariskt liv” där man alltid äter hälsosam mat och där man alltid kommer i tid, utan det är du som assistansberättigad som själv väljer det liv du vill

Man måste samtidigt prata om kvalitet i verksamheten. Vi på VH Assistans är noga med att driva vår verksamhet med god kvalitet vilket till exempel innebär att vi ser till att man har rutiner, en dialog med varje kund och kommunicerar på ett sätt så att man kan möta varje person där den befinner sig.
Vi på VH Assistans jobbar på ett sådant sätt ute i våra kund- och assistentgrupper som möjliggör självbestämmande och respekt för individens egen vilja.

Något som seminariepanelen i hög grad ansåg hotade den personliga friheten och rätten till självbestämmande är en ökad professionalism, eller som Hanna Kauppi sammanfattade det: ”att professionaliseringen skjuter makten från assistansanvändaren mot anordnare och myndigheter”
Mycket handlar om ekonomi och Katarina Bergwall sammanfattade det ekonomiska läget i branschen:
– Många är djupt bekymrade. De små marginaler som man haft krymper och försvinner väldigt fort. Vi pratar alltså om 1,4 procents ökning av schablonen samtidigt som de kollektivavtalsenliga löneökningarna är 2,8 procent

Sophie Karlsson, Verksamhetsansvarig IfA har gjort en lista på vad som ska råda gällande den personliga assistansen om 10 år. Så här ser de ut i punktform:

– att självbestämmande är en självklarhet.
– att ersättningen räcker till bra löner för personliga assistenter och till kostnader för personliga assistenter i samband med jobbresor och fritid för assistansberättigade.
– att personlig assistans är ett attraktivt yrke och att det går lätt att rekrytera assistenter.
– att kontroller kring den personliga assistansen inte inkräktar på den assistansberättigades integritet eller valfrihet.
– att den assistansberättigade alltid är den som tillfrågas av myndigheter mm när det gäller livsval och assistansval och så vidare.
– att det aldrig tar mer än en månad för att fatta beslut.
– att negativa förändringar aldrig kan ändras snabbare än tre månader efter besked, lämnats skriftligen till den det berör, och att personer som förlorar assistansen eller får den neddragen ändå kan känna sig säkra på att beviljas de insatser som behövs för att kunna leva som man själv väljer.
– att assistansanordnare som man kan anlita är seriösa och har bra verksamhet.
– att tillsynen utgår från assistansanvändarperspektivet och förbättrar kvaliteten i assistansverksamheterna.
– att samhällets inställning till personlig assistans är generellt positiv.

När man läser dessa punkter så tycker jag att alla 10 är en självklarthet, men tyvärr så ser inte verkligenheten ut så. Men vi måste alltid ha ett mål att sträva efter, en väg att ta oss fram på. Jag hoppas att det inte ska behöva ta 10 år för detta att bli en verklighet, men jag hoppas allra främst att vi tar oss dit.
Ett steg i taget.

Önskar er allt gott
Josefine

Vill man titta på seminariet kan man klicka på länken här nedanför, och är man uppmärksam ser man en representant från våra assistansjurister.